SELAMAT DATANG KE BLOGGER SAYA

Followers

Friday 11 November 2011

Pembedahan Transplant Jari Yang Gagal di China





Li Zicheng tiba di Daerah Huiyang Huizhou pada tahun 2009 untuk bekerja di sebuah kilang tempatan, dan telah mengalami kemalangan pada bulan April 2010 di mana gergagi elektrik yang digunakannya telah menyebabkan ibu jari kanannya terputus.
Selepas kemalangan itu, kilang menghantar Li Zicheng ke hospital. Doktor berulang kali cuba untuk memujuk beliau untuk melakukan pembedahan pemindahan. Doktor mahu memotong salah satu jari kaki nya dan melakukan pemindahan ke tangan bagi menggantikan ibu jari yang telah putus.Beliau bertanya kepada doktor jika ibu jari asal yang cedera masih boleh digunakan. Doktor berkata, terdapat dua pilihan. Walau bagaimanapun, beliau mengambil pembedahan pemindahaan.

Pada masa ini selepas pembedahan, ibu jari yang baru masih belum sepenuhnya pulih, manakala kaki di mana jari kaki dipotong sering sakit sangat. Tiada siapa di hospital ini yang bertanggungjawab dan melahirkan kebimbangan kesan daripada pembedahan tersebut.
Pihak hospital pula tidak melayan rayuannya dan tidak mahu bertanggungjawab.


Untuk mengetahui sebabnya, Li Zicheng telah pergi ke hospital yang lain, dan merujuk kepada pakar perubatan yang lain. Apa yang beliau tidak faham adalah ramai pakar di hospital lain mengatakan bahawa akan ada implikasi buruk ibu jari beliau. Pihak Hospital Huiyang pula sebaliknya menegaskan bahawa ibu jari baru telah pulih.


Aku percaya tindakan hospital tersebut terhadap pesakit seperti beliau adalah tidak bertanggungjawab.

4 comments: